N-VA en CD&V gaan de komende zes jaar de stad besturen. Burgemeester Bert Maertens mag met Lisbet Bogaert (N-VA) en Ann Van Essche (CD&V) twee nieuwe leden binnen zijn schepencollege verwelkomen en ook de bevoegdheden zijn ondertussen verdeeld.

Zondag raakte al vlug duidelijk dat N-VA een andere partij zou nodig hebben om aan een meerderheid te raken. Om alles overzichtelijk te houden, droeg besturen met één coalitiepartner de voorkeur. De keuze viel uiteindelijk op CD&V, dat weliswaar van zes op drie zitjes terugviel.

Ann Van Essche (CD&V) mag zich vanaf januari als schepen buigen over Welzijn, Zorg, Het nieuwe Huis van het Kind, Kinderopvang en Sociale Economie. “We hebben daarvoor geijverd en zijn blij dat we dit kunnen behartigen”, vertelt ze. Lisbet Bogaert (42) is nieuw voor N-VA. De zelfstandig logopediste mag zich focussen op economie, toerisme, landbouw en dierenwelzijn, maar ook op nieuwe zaken als horeca- en evenementenbeleid. “Mijn ambitie is om de mensen samen te brengen en met dit takenpakket moet dat zeker lukken”, zegt ze.

Bij N-VA blijven verder heel wat schepenen op post. Caroline Maertens staat nog steeds in voor onder andere Ruimtelijke Planning, maar krijgt er Mobiliteit en Openbare Werken bij. Nieuw voor haar is het domein Fietsbeleid. Kurt Himpe behoudt Cultuur, Bib, Erfgoed en Musea, maar krijgt er onder andere Senioren en Noord-Zuidbeleid bij. Lothar Feys wordt schepen van Sport en Buurtwerking en blijft waken over Jeugd en Integratie. Tom Verbeke blijft actief op het vlak van Financiën en krijgt er onder andere Woonbeleid en Juridische Zaken bij. De burgemeester ten slotte, buigt zich over Burgerlijke Stand, Veiligheid en Communicatie, maar ook over de nieuwe domeinen Klimaat en Digitalisering.

N-VA kiest naar eigen zeggen met CD&V voor een partij met bestuurservaring. “Bovendien liggen onze programma’s het dichtst bij elkaar”, vertelt burgemeester Bert Maertens. “We gaan dan ook voor het meest coherente verhaal. We hadden vroeger al goede contacten met hen en kennen de mandatarissen. Bovendien was het al van in het begin duidelijk dat we absoluut niet wilden besturen met mensen in wie we geen vertrouwen meer hebben.” De stenenkwestie en het daaropvolgend ontslag van Kurt Grymonprez zijn bij N-VA dan ook nog lang niet vergeten.

Bron: Valentijn Dumoulin - Het Laatste Nieuws